Apple iPhone 11 mobiltelefon család kezdi pályafutását idén szeptemberben a kíméletlen versenyt diktáló világpiacon. A szimbolikus alma a belőle hiányzó falattal az Apple logógyártásában csúcs volt. Ma is az.
Csak a csillogása nem a régi.
Nem vitás, hogy a világ fantáziáját megmozgató elektronikus kütyük között a mobiltelefon viszi a prímet. Egy MP3-lejátszóból kiindulva Steve Jobs megálmodta azt az eszközt, amiért ma is emberek milliárdjai vágyakoznak és a jelenség nem lanyhul.
A küzdelembe nem kötelező beszállni. Az Apple találmánya a rendes gazdasági logika szerint learatta az extraprofitot, reakcióként az őrületes bevételek csábereje megszülte a konkurenciát és mára a fagyi visszanyal. Az Apple az Egyesült Államokban először referencia-piacként elvesztette a mobiltelefon eladások terén a hegemóniáját. Erre senki sem számított. Arra sem, hogy ezután az eladott darabszámok alapján mára szerény kisebbségbe szorul az értékesítéseknél.
Arra pedig végképp nem számított senki, hogy a számos újító megoldással a háta mögött 2019-re kifullad az innovációban.
A küzdelembe nem kötelező beszállni. Ugyanakkor nem finom dolog kiszállni. De még úgy is nemesebb dolog, mint simán hátracsúszni. Ezt csak úgy hagyni főleg nem elfogadható.
Az Apple mint szimbólum meghátrálása kész fiaskó.
Apple iPhone 11 mobiltelefon család kínálatával az ’agyban nagy’ Apple mégis ezt demonstrálja.
A 11-es széria az alapmodell mellett a Pro és a Max változattal alkotja az almás hármast.
Már (1:2,38) oldalarányú 828 x 1792 pixeles kijelzője is érthetetlen. A logika szerint ez a szélesvásznú mozifilmek natív aránya. Csakhogy a filmkiadók 1:1,77 (vagyis 16:9 oldalarányú) formátumba préselik a rengeteg 1:2.38-as mozifilmet. Emiatt jelenik meg alul-felül fekete csík a DVD/BD-filmeknél.
Az nem lehet vigasz, hogy egy ilyen Apple telefonon a mozifilmet lehet kinagyítani úgy, hogy eltűnik alul-felül a fekete csík, mivel vele lelesik magából a filmből jobb és baloldalon egy-egy jókora darab. Pont úgy, mint bármelyik más gyártó 16:9 oldalarányú kijelzőjén kinagyítva. Csakhogy minden utóbbin az 1080 pixeles képmagasság több részletet ad a filmnek, mint ugyanezt csak 828 pixelével az Apple iPhone 11 teszi.
Ráadásként a kijelző tetejéről a gyártó nem tüntette el a ronda-fekete beékelődő trapéz találmányt. Nem csoda, hiszen a saját találmánya, ami már akkor sem volt jó még ötletnek sem. Szerinte ez a biodetektáló azonosító-rendszernek kell. Jóllehet nem csak így lehet bizonyos, hogy a jogosult kezében van-e a telefon, amibe még bele is kell bámulni.
Kijelző megoldást tekintve alapként IPS paneles LED-es kivitelt piacra dobva az Apple mintha csak büntetné azokat, akik ezt veszik. A fő keresletet a Pro vagy Max felé próbálja terelni a csak az utóbbiakba épített modernebb OLED kijelzővel.
Az iPhone 11 nem sokat bíbelődik a hátoldali kamerákkal sem, alap egy 12 megapixeles f/1.8 fényértékű optika (ez utóbbit a Samsung Galaxy S7 bő három éve már felülmúlta az f/1.7 fényértékével egy szintén 12 megapixeles érzékelőlapkával dolgozva). Az alap mellé az iPhone 11-nek még egy ennél jóval gyengébb széleslátószögű társra futotta. Csak a Pro és a Max érdemelt hármas optikát. Háttérinfo: csekély másfélezer dollárért.
Visszatérve a kijelzőre, amivel az Apple leginkább szégyenkezhet az a tény, hogy azt is a Samsung gyártja neki.
7 nanométeres SoC az iPhone 11 mobilcsalád lelke
Jól összehangolva működik a grafikus egységgel, gyors és energiatakarékos.
Az összehangoltságon a hangsúly, ezért a 4GB műveleti memória sokkal hatékonyabb, mint az androidos 6/8/12 GB-értékek számháborúja. Mindez igaz a műveleti sebességek eltérő MHz értékeire is, meg az összehasonlítandó CPU-mag darabszámokra is.
Az iOS13-mal futó iPhone 11 akkumulátor 3046 (3190 Pro/3969 Max) mAh mutatói is értelmetlenül vethetők csak össze egy androidos szerevezésű versenytárssal. Az Apple iPhone 11 mobiltelefon család bizonyosan sokáig bírja szuflával. Csak ne nézd meg a hátoldalát az elfuserált dizájnnal.
Apropó iOS13, a tavalyi XS típusnak 3D nyomásérzékeny kijelzője volt. Az iPhone 11 már nem ilyen és iOS13-ra frissítve az XS elveszti a 3D kijelzőkezelés-szolgáltatások egy részét.
Mikor felmerül az összevethetőség, az Apple iPhone 11 mobiltelefon család következetesen viszi tovább a használóit a vezetékes zenehallgatásból kitiltó Apple döntést. Csak így lehet(ett) méregdrága és iPhone passzos vezeték nélküli fül/fejhallgatókra pluszösszegeket kicsalni. Az iPhone 11 Bluetooth képessége is csak erre – a vezeték nélküli hangeszközök randevújára – terjed ki, adatátviteli képessége simán le van tiltva.
A nagyobb beépített fix tárméretek (az Apple készülékekben borsos árért ugranak szintet) sem tudják feledtetni az Apple cég adatparanoid hozzáállását a mikro-SD memóriakártyák befogadásának letiltásával. A gond nem a drága belső memóriával szemben keletkező olcsóbb alternatíva, amit majd nem kizárólag Apple forrásból lehet választani. Sokkal inkább az adatmentés, terjedelmes fotó- és zenegyűjtemények SD-tárcseréjének PRAKTIKUS volta.
Minderre nemet mond az Apple iPhone 11 család is.
Szerintük legyél mindig online, kínlódj meg ha nincs elég adatforgalmi előfizetésed vagy gyors Wi-Fi a közeledben. Csak felhőbe menthess és ott lévő adataid felett onnantól már kizárólag az Apple támogatásával rendelkezhetsz. Zene$zámokhoz c$ak igen $ok $ c$eréje juttathat. Az Apple ezzel nem a legalizációt, hanem a művészet saját zsebébe vándorló hasznát szolgálja ki.
Fenti kötelmekkel az összes iPhone vásárlóját egyfajta digitális mazochizmus gyakorlására ítéli. Egy öncélú alávetettség kényszerére.
Az Apple amúgy nyugodtan alszik és mára bevételeinek, de főleg a profitjának a zöme már nem is a telefonértékesítésre támaszkodik. Az általa a köztudatba becsempészett ’Apple-féle ökoszisztéma’ meg az ’Apple szinergia’ jószerint röghöz kötött fejőstehenek etetésének fogalmi megfelelője.
Az Apple iPhone 11 széria már nem az erőt sugárzó fejlesztés újabb diadala. Inkább tűnik az éves ciklusú piaci megmutatkozás kényszerű és immár fogcsikorgatós szüleményének.
Apple iPhone 11 mobiltelefon család