Okostelefon használat a világban a vírusjárvány hatása alatt tarka képet fest, mert a szimpla számok mögött ellentmondó trendek érvényesülnek.
A tavalyi év végét nézve demográfiai okoknál fogva Kína idén közelíti a 900 millió ember számát, akik aktív okostelefon használók. Ez a szám az okostelefon használó népességét tekintve bőven lefeleződik a jelenleg második helyet elfoglaló Indiában. Tovább zsugorodik harmadikként az Amerikai Egyesült Államok okostelefon használóinak számát tekintve.
A világban – másként vizsgálva – jövőre az összes mobilhasználó felét ugyanakkor a fenti felső tucat ország adja majd ki. Két kontinens aratja le az eddig virágzó bizniszt.
Csakhogy a vezérhármason belül Kínában, Indiában és az USA-ban a mobilhasználat jellege és lényege teljesen eltér a mindenkori másik kettőhöz viszonyítva.
Kína antikapitalista (de korántsem kommunista) vezetése az embereket a vegyes gazdaságú országban újfajta lehetőségekhez juttatta /elhatározta, hogy juttatja/. Valamivel több anyagiakhoz engedett népének a mobiltelefon mindenek előtt a legfőbb játékszere. Telefonálásra is jó, de ez eltörpül azon lehetőségeknek és – lehet hogy csodáknak – a tárházához képest, amihez őket a telefonáláson túl egy okostelefon juttatja.
India korszerűbb gondolkodású ország, de a nép továbbra sem élvezi az indiai atomhatalom áldásait. Egy életszínvonal mennél nyomottabb, annál nagyobb a vágy a szegénységet kompenzáló napi öröm iránt. Az okostelefon Indiában is ilyen hatást vált ki. Általa (legalábbis szóban vagy videón) hatalmas távolságokat lehet leküzdeni egy hívás kezdeményezésével. Hozzá Indiában már munkál a telefon sznobsági együtthatója is.
Az USA megint csak teljesen más közeg. A legfejlettebb kapitalizmus a munkavégzésben kikényszeríti nem a naprakész, hanem a percre kész kommunikációt. Amellett vastag pénztárcával ez a legnagyobb vásárlóerőt képviselő piac rendelkezik, és meglehetősen homogén. Itt a telefontulajdonosoknak már a 85%-a okostelefonra váltott. A marketing ebben a termékkörben is alapos munkát végzett, az Apple mobiltelefon üzletpolitikája hegemonisztikusan kitartott az extraprofit fialó iPhone-összetartozás mítoszát sugallva.
Majd az iOS mindenhatóságát lerombolta a nyílt forráskódú Android
operációs rendszere és a területrabló okostelefon konkurencia. Ráadásul nem egyetlen cég által, hanem fél tucat külföldi márka össztüzében égett meg az Apple. Elvesztette Amerikát. Mára az Apple mobiltelefonok legtöbbje nem is az amerikai, hanem a kínai piacon kel el. Durva átrendeződést tanusít, hogy a világban 2020 első negyedévében az eladott telefonok 85%-a androidos vezérlésű volt.
Ezt az összképet a COVID-19 csapás nem rengette meg, de igencsak kimerevítette.
Okostelefon értékesítés a világban a vírusjárvány hatása alatt tízéves trendet állított meg.
2020-ban nem fogytak a telefonok egyre növekvő mértékben, zsugorodnak az eladások. Leginkább a Samsung eladásai karcsúsodtak. Számszerűsítve 2019 második negyedévéről (70 millió darab eladott telefon) 2020 második negyedévére közel 20 millió darabbal.
Az emberek a kényszerű mozgáskorlátozás, az otthoni munkavégzés lehetősége/kényszere és anyagi megfontolások triójának egyenként is negatívan érvényesülő hatásait halmozottan élik át.
Szakítottak eddig jellemző költési szokásaikkal
és az ’önkéntes’ fogyókúra első lépéseként sorba rakták a meglévő okostelefonjaik tulajdonságait és ezen a téren kötötték az első nagy kompromisszumot. Lássuk be, egy kétéves – akkor élvonalbeli modellnek számító – telefonnak csak az ’erkölcsi’ kopása nagy, a használati értéke nem avul annyira gyorsan.
Melózok itthon kuksolva, velem a régi telóm és semmi baja… Ha újat vennék amúgy sincs, ahol mutogathatnám… Nem mintha manapság lenne erre kidobni való pénzem … Na akkor most gyorsan felhívom a céget, áll-e még a lábán…
képek forrása: www.statista.com
Okostelefon használat a világban a vírusjárvány hatása alatt