Negyedével ugrottak meg a mobileladások a világban 2020. első negyedévéhez képest az idei Q1 időszak statisztikái alapján.
Egy évvel ezelőtt is ugyanilyen súlyos volt a COVID-19 sújtotta világ helyzete, csak éppen nem voltak komoly járványügyi előzmények. Mindenki számot volt kénytelen vetni azzal, hogy az otthoni létre korlátozva a munkalehetőségek, keresetek és így a költések kereteit gyökeresen át kell gondolni.
A ruhaipar és pontosan a mobiltelefon üzletág volt a legnagyobb vesztesek között volt. Amennyiben nem általában a boltokat és vendéglőket, meg a kikapcsolódási lehetőségeket kínáló üzletágakat (pl. színház és mozi, turizmus) nézzük. Otthoni távmunkát ugyanabban a ruhában is ugyanúgy lehet végezni és ilyen helyzetben a mobiltelefon szükségletet is a meglévő készülék ki tudja szolgálni.
2021 első negyedévében aztán jött a felismerés. Józanabbul álltunk át egy tartósabb életformára. Közeljövőnk nem ígér sok biztatót, már tüntetnek is a lezárások ellen. Inkább élvezzük jobban napjainkat, éljünk a mának [magyarul carpe diem]. Költhetünk kicsivel többet, egy halasztott mobiltelefon beszerzés is esedékes lehet.
Emiatt ugrottak meg negyedével (+24%) a mobileladások a világban.
A Huawei kínai cég bukását Uncle Sam a levitézlett Donald Trump megszemélyesítésében idézte elő. A Huawei világelsőségre aspirálva (nem alap nélkül hangoztatták) a piacról a valódi versenyt elveszítve kiszorulóban van. Nem a gyenge képességű telefonjai miatt. Hanem mert a Google által éltetett Android rendszer lelkét vették ki, a Google Play kínálata és más fontos alkalmazások kiestek a Huawei telefonok képességei közül (hja, a Google látszólag nemzetközi, de valójában egy virtigli USA cég).
Ezért aztán abba a vákuumba, amit a Huawei maga mögött hagyott, benyomult sok más kínai márka (annyian vannak mint a kínaiak). A 2021. év eddig eltelt időszakában a Samsung a világ 340 millió darabos összértékesítéséből a maga 77 milliójával vette ki részét. Az Apple lett a második 57 millióval, míg a harmadik a Xiaomi 49 millióval. Mindegyikük növekedéssel zárt: 32%, 44% illetve 80% (!) értékekkel.
A futottak még rovatban az OPPO és a VIVO mutatott jó eredményeket, ellenben a Huawei a -24% eladási mutatójával az első öt helyezett kategóriába sem fér bele.
Ezek olyan számok, amit ha egy almaként képzelünk el, az értékeket hosszában félbevágva kaptuk. Ha viszont keresztben metsszük el a képzeletbeli almát, akkor azt látjuk, hogy az értékesebb mobilok eladásai nem a kínaiak forgalmi adatait jelentik. Az ő világuk az átlagos eladásokat tekintve az US$300 (kb. 100 ezer forintos) árszegmens. Bár van a Xiaomi palettán is drága készülék, de a valódi presztízs eladásokat a Samsung és az Apple vezeti a maga több, mint átlagos US$800 eladás/db áraival.
Nem megvetendő szempont, ha az almát összevissza kaszaboljuk és csak a leve lesz érdekes. Az Apple haszna az iOS alapú mobiltelefon eladásain annyi mint az összes Android alapú egyéb eladás összege.
Bruttó nyereségét nézve az Apple mindenkit mosolyogva lesajnálhat.
Korea és az USA javára a piaci hegemónia megőrzése egyértelmű. A rengeteg kínai márka ott liheg a nyakukban. Egy apró kisiklás a ’nagyok’ részéről és megfordíthatatlan folyamatok játszódhatnak le.
Igen rövid idő alatt a Xiaomi élre törhet. Feltéve, hogy a világ megszabadul az előítéletes mobilvásárlástól. Egyelőre a ’kínai áru’ nem cseng jól az amerikai kontinensen, Európa sem hajol meg a dömping előtt. Kínai gyártmányoknak stabilan ott az óriási kínai hazai piac, több mint egymilliárd emberrel. Vele egy szinten India, lakossága már több mint Kínáé. Indiában nemigen válogathatnak a márkás/drága telefonok között, zömük számukra marad a versenyképes kínai kínálat. Kohn bácsi elve – nagy forgalom, kicsi haszon – mondatja azt, hogy potenciálisan a kelendő árszintű kínai telefonoknak áll a zászló.
Adatok és kép forrása: www.businesswire.com
Negyedével ugrottak meg a mobileladások