Magyarországon a webáruházak látogatása 55%-ban mobileszközön valósul meg.

Gyakorlatilag mindenkinek a zsebében ott lapul több ezer hazai bolt, csupán az a kérdés, ki tudja kihasználni annak a lehetőségét, hogy ő is ott lehet mindenki zsebében.

Utánajártunk, milyen költségekkel kell számolnia annak, aki saját webáruházat szeretne nyitni. A lista nem lehet teljes, de gondolatébresztőnek ideális lehet.

Avagy így törjünk Jeff Bezos babérjaira…

Aki saját webáruházat szeretne üzemeltetni, annak szüksége lesz valamilyen shop felületre. A bérelhető megoldások havi 5-10 ezertől elérhetők, ezek gyakorlatilag „összekattintható” online boltok. A használatuk egyszerű, fejlesztői támogatás nélkül is üzemeltethetők. Amennyiben a termékszámunk nagyobb, ennél lényegesen drágább csomagokra lehet szükség, így a bérlés már jelentős tétellé nőheti ki magát.

Alternatív megoldást jelentenek a különböző telepíthető webáruház rendszerek, mint a WordPress-WooCommerce, a PrestaShop vagy a Magento. Sok más rendszert is találhatunk, ezek jellemzően ingyenesen használhatók, de a jobb sablonokért és bővítményekért gyakran fizetnünk kell. Ennél a megoldásnál rendszerint szükség van fejlesztői támogatásra is, különösen abban az esetben, ha egyedi igényeink is felmerülnek.

A legköltségesebb választás természetesen az egyedi rendszer készítése. Érdemes 300 ezer feletti kiadással kalkulálni. Ehhez elengedhetetlen egy fejlesztő partner, aki minden fejlesztési igényt a megrendelő elvárásainak megfelelően képes teljesíteni. Ez esetben gyakorlatilag nincsenek korátok, csupán a fejlesztési költségek mondhatók annak.

Ne feledkezzünk meg az olyan költségekről sem, mint az ügyvédi, könyvelői és banki tranzakciós díjak. És természetesen egy kisebb összeget a tárhely és domain bérlésre is szánnunk kell; ezek költsége éves szinten 10-30 ezer körül alakulnak.

A kereskedés megtérülését elsősorban a marketingkiadások menedzselése befolyásolja.

Minden forgalmi forrás esetében nyomon kell követnünk a bevételeket és kiadásokat, illetve a megtérülést, de nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a felhasználók vásárlási életútja rendszerint több forrást érint, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy egy közvetlen forgalomból megvalósított tranzakciót ténylegesen ennek a forgalmi forrásnak köszönhetünk. Tisztában kell lennünk azzal is, hogy a fizetett Google hirdetéseink milyen hatást gyakorolnak az ingyenes keresési forgalmunkra.

Amennyiben az eMAG, az Extreme Digital és a többi nagy webáruház vetélytársa szeretnénk lenni,

mindenképpen tudatos döntésekre van szükség az online marketingük tervezésekor. Mérjünk, elemezzünk és hozzunk adatalapú döntéseket! Ha így teszünk, koordinálni leszünk képesek a folyamatainkat és a számunkra megfelelő profitrátát érhetjük el.