Az USA mobilok fele 2021 ősz óta iPhone

ilyen egy jól megdolgozott fogyasztói piac

0
379
Az USA telefonálóinak nagyobbik fele iPhone birtokosa

Az USA mobilok fele 2021 ősz óta iPhone a legfrissebb statisztika szerint. Előfizetői megoszlás volt a merítés alapja, a hálózatba kapcsolt telefonok felén Apple logó díszeleg. Tavaly ősszel valami történt.Az USA telefon használók nagyobb felének iPhone mobilja van

2021 ősz óta az USA mobiltelefon használók nagyobb fele iPhone modellt tart a kezébenA lavinát okozó hógolyó akár az akkor debütált az iPhone 13 modell család is lehetett. Cupertino központtal az Apple egyedül annyi telefont ad el az USA piacon, mint amennyit a százötven egyéb márka. Ahol az operációs rendszer zömében Android.

Az USA okostelefonok világában az Android térnyerés az elején csak az iPhone rovására történhetett meg. Másnak nem volt okostelefonja. 2008-ban – egy évvel az iPhone piacra lépése után – jött ki az első Android hajtotta konkurens. Mindössze 2 év kellett neki, hogy az iPhone modelleket letaszítsa a trónról. Az újdonság varázsa… 2012 óta az iPhone használók aránya 23%-kal nőtt, vagyis számuk bőven megduplázódott.

A világ legértékesebb cégévé vált az Apple és nehezen viselte a számarányok alapján a visszaszorulást, de vigasztalódott mással. Azért már nem sírta tele a párnáját, hogy még 2021-ban is egymaga annyi profitot termelt ki a mobil eladások bevételeiből, mint a világ összes más mobil márkája együttvéve. Ez volt az év, amikor gyökeres fordulat kezdődött, egyre többen tértek át Androidról az iOS zárt rendszerére.

Ami egyedül az iPhone telefonok privilégiuma.

Sok mindent mondanak az Apple felvigyázott és sokszor korlátozó rendszeréről (nincs kártyás memória bővítési lehetőség, a Bluetooth vezeték nélküli kapcsolat használata tiltja a fájlátvitelt, stb.). Viszont a felhasználónak törekszik egy sokoldalú és széleskörű integrált csomagot letenni. Benne egy átlagfelhasználó könnyen mozoghat. Ennek határait, módszereit és eszközeit viszont az Apple mérnökök és marketingesei határozzák meg, sokszor egyoldalúan.

Megnyugtató érzés másokat beavatni az Apple telefonjuk trükkjeibe vagy rejtett tudásába, ha a másiknál is Apple a mobil. Mindenki könnyebben sajátíthat el ilyenfajta értékes ismereteket. Közös nevezőn vannak. Egy karámban legelnek.

Ez az atyáskodó de a használóknak mégsem antipatikus jelleg új trendet alakított ki, ami messze vezetett. Odáig, hogy az iPhone telefonon kommunikálók kezdték egyre jobban érezni magukat. Ahhoz képest hogy androidos mobilon bonyolítanák le ugyanazt.

Ez az Apple ökoszisztéma lehet a dolog kulcsa. Innentől gondolkodni nem kell, csak használni. Egy Android telefonhoz inkább kell konyítani. Cserébe jobban személyre hangolható és a beállításokkal bíbelődve keletkezik némi sikerélmény. Az Android 13 skálázhatóság olyan szövevényes, hogy az már nem tömegigény. Szimpla felhasználó jobbára megriad tőle, sem mint örül neki – ennyire már nem ért a beállítások tartalmának előnyeihez. Alig talál vissza egy-egy lehetőség beállításának többszintű menüpontjához.

Az USA-ban a mobilok nagyobbik fele 2021 ősz óta iPhone.

Ez Tim Cook vezérigazgató tevékenységének is köszönhető, miután Steve Jobs távozott közülünk. Egyébként ez az áttérési trend egyre markánsabb más tehetős országok mobilpiacán is. 2020-ban az Egyesült Királyság első öt legnépszerűbb (=legtöbbet eladott) modelljéből négy iPhone volt. Németországban az öt legkelendőbb modellből volt három fajta Apple gyártmány. Értelemszerűen nem tehetős országokban, sőt akár egyes egész földrészen (lásd Afrika) az iPhone eladások arányát szinte értelmetlen számon tartani. Áraik ott szinte tiltó jellegűek [magyarul prohibitívak].

Az USA piacát viszont jól nevelt fogyasztók százmilliói alkotják

és örömmel mennek egyazon irányba, csak vezérürüt és kolompot kell hozzá találni. Tehetős nép, egy mobil ára náluk csak másodlagos. Elsődleges a’ feeling’, az érzet. Hovatartozásuk tárgyi demonstrálása, az elköteleződés fizikai szimbóluma. Ez már nem  közgazdaság, hanem vevőpszichológia és a mögöttes viselkedéstudomány.

A világ összes mobil telefonját nézve az iPhone eladások azonban csak az ¼ részt teszik ki. Mégsem az USA a legtöbb eladott iPhone országa, hanem Kína. Lakóinak zöme nem tehetős de sznobságból iPhone kell legyen a telefonja. Pont ott legnagyobb az igény, ahol gyártják*. India is követi a sémát a maga 1.5 milliárd lakosával. Kína belehúzott (jót tett nekik a kétéves Covid bezártság?), másfél milliárdan lettek ott is**. Anyagi lehetőségeik miatt az androidos mobilok vannak túlsúlyban. Átlagáruk jóval – de jóval – alacsonyabb, mint az iPhone modelleké. Az iPhone mobilokkal szemben felvenni a versenyt az Android mobilok számára nem pálya,  hogy jól felemelik az androidos mobilok árát.

Mindemellett kell majd valamit kezdeniük az Apple térnyeréssel.

Anyag és illusztráció: www.business-standard.com

__________________

* pontosabban Tajvanon

* mára a Föld lélekszáma elérte a 8 milliárdot 

USA mobilok fele 2021 ősz óta iPhone